Informacje dla Pacjentów, ich Bliskich oraz Personelu Szpitala
Leczenie szpitalne staje się w dzisiejszych czasach coraz większym wyzwaniem.
W praktyce codziennej często dochodzi do sytuacji trudnych a nawet konfliktowych, kiedy osoby, których dana sytuacja dotyczy, tak po stronie pacjenta, jak
i personelu, nie są pewne, jak postąpić. Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom, obydwu stronom trudno jest popatrzeć na sytuację racjonalnie i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.
i personelu, nie są pewne, jak postąpić. Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom, obydwu stronom trudno jest popatrzeć na sytuację racjonalnie i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.
Nierzadko zdarza się, że pacjenci oraz członkowie jego rodziny postrzegają sytuację w sposób całkowicie odmienny od tego, jak widzi ją personel szpitala. Co więcej, zdarza się również, że nawet w obrębie tej samej rodziny dochodzi do różnicy zdań odnośnie decyzji, jakie jej członkowie muszą podjąć wobec bliskiej im osoby, będącej pacjentem szpitala.
W takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem Etycznym Szpitala.
Kto wchodzi w skład Zespołu Etycznego?
W skład Zespołu Etycznego wchodzą osoby zatrudnione w Szpitalu Powiatowym w Bartoszycach, w tym przedstawiciel środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego, psycholog.
Jakie są zadania Zespołu Etycznego?
Do podstawowych zadań Zespołu należy:
- Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z Kartą Praw i Obowiązków Pacjenta Szpitala Powiatowego w Bartoszycach oraz przepisami ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich bliskich w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia podtrzymującego życie.
-
Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
- personel → pacjent bądź jego bliscy
- przełożony → pracownik,
- pracownik → pracownik.
-
Do Zespołu Etycznego mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
- naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/bliskich,
- naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,
- trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej,
- podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,
- wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych,
- donacji narządów i podejmowanych rozmów z rodziną w kwestii akceptacji decyzji o pobraniu narządów (wsparcie dla lekarza, koordynatora transplantacyjnego w wyjaśnianiu wątpliwości rodziny),
- wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii);
- Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece zdrowotnej.
Czego mogę oczekiwać od Zespołu Etycznego po zgłoszeniu wniosku?
Zespół Etyczny udzieli odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek. W sytuacjach wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.
Jak mogę skontaktować się z Zespołem?
Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Zespół Etyczny może odbywać się przez:
- pocztę elektroniczną na adres e-mail: zespoletyczny@szpital-bartoszyce.pl
- pisemne przez sekretariat szpitala w zaklejonej kopercie z dopiskiem Zespoł Etyczny.
W przypadkach szczególnych możliwe będzie bezpośrednie zgłoszenie się do Przewodniczącego Zespołu (po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą elektroniczną).
Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek;
- telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy;
- adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej);
- opis problemu etycznie wątpliwego.
Uwaga ! Zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane.